»
Vzdělávací kurz pro realizátory programů primární prevence užívání návykových látek a dalších forem rizikového chování
Tématické okruhy kurzu: Programy primární prevence, základní identifikace a klasifikace pojmů primární prevence; Problematika užívání drog z hlediska možnosti vzniku a řešení již vzniklých potíží; rizikové a protektivní faktory vzniku závislosti; Skupiny drog, jejich účinky a historie; základní dovednosti rozpoznávání rizikových příznaků; Systém péče o drogové závislé – harm reduction; Systém péče o drogové závislé – léčba, TK, AL,…; Prevence alkoholismu; Prevence kouření; Poruchy příjmu potravy; Formy primární prevence rizikového chování na ZŠ, modelování situací v rámci všeobecné primární prevence; 6. třída, modelové bloky VPP; 7. třída, modelové bloky VPP; 8. třída, modelové bloky VPP; 9. třída, modelové bloky VPP; Problematika sociálně nežádoucích jevů a rizikového chování - šikana; Specifika práce v rámci selektivní primární prevence; Porozumění dynamice interakcí a vztahů ve třídě; Techniky práce s dětmi v rámci programů PP; Specifika práce s adolescenty; metody práce s dětmi; práce s dětmi a rodinou v kontextu drogového problému; Možnosti prevence v komunitě; kluby pro děti a mládež; Řešení modelových problematických situací na školách; Legislativní aspekty v oblasti drogové problematiky; Odpovědnost mládeže za protiprávní činy a soudnictví ve věcech mládeže; Techniky práce s dětmi v rámci programů PP; Vývoj operačního manuálu a koncepční práce týmu; Sebepojetí, sebeuvědomění, skupinový tlak, identifikace se skupinou; základní vývojové fáze dítěte v souvislosti se školní docházkou; Koncepční práce v týmu, koncepce pracoviště, organizace a další dokumenty; Supervize, intervizní práce, hodnocení efektivity; Teorie a praxe projektové činnosti.
Pracovní dílny: Postoj k drogám I; Postoj k drogám II; Sexualita v programech PP; Programy městské policie na poli primární prevence, rizikové chování v dopravě; Techniky práce s dětmi; Mýty a předsudky; Role realizátora programů primární prevence v procesu PP – kompetence, možnosti, limity, kooperativní dovednosti; Možnosti a rezervy programů PP na školách;Řešení modelových situací z hlediska pedagoga, pracovníka PP, krizový plán; Relaxace: aromaterapie;Školní prostředí - jeho hranice, klima školy; testy a psi ve škole jako metody prevence; Výstupy z hospitační činnosti v programech PP; Spolupráce se školou, interpretace výsledků a plánování služeb; Plánování služeb, hodnocení efektivity, interpretace výsledků; Autoportrét; Techniky práce s dětskou skupinou; Role realizátora programů PP při řešení problematických situací na školách; Role třídního pedagoga při primární prevenci; Modelování intervize s lektory PP.